Search
Close this search box.

مقایسه نیتروژن با هوا ، کدام یک برای لاستیک بهتر است؟

مقایسه نیتروژن با هوا

وقتی صحبت از وسیله نقلیه سالم می شود ، دائماً سوالاتی مهم از این قبیل پرسیده می شود. آیا زمان تعویض روغن فرا رسیده است؟ آیا چرخ های من باید بررسی شوند؟ اینها هر دو سوالات مهمی هستند ، اما مقایسه نیتروژن با هوا موضوعی اساسی تر است که برای همه سوالاتی ایجاد کرده است. نیتروژن برای بسیاری از رانندگان به یک گزینه محبوب تبدیل شده است ، اما ممکن است برای همه مناسب نباشد. بهتر است در مورد نیتروژن و هوا بیشتر بدانید تا بهترین تصمیم را برای وسیله نقلیه خود بگیرید.

مقایسه نیتروژن با هوا

مزیت نیتروژن در لاستیک

قابل توجه ترین مزیت لاستیک های پر شده از نیتروژن مربوط به فشار تایر است. که برای خوب نگه داشتن لاستیک بسیار مهم است. مولکول های نیتروژن بزرگتر و کندتر از هوای فشرده حرکت می کنند. به همین دلیل ، نیتروژن به سرعت هوا از لاستیک خارج نمی شود و به حفظ فشار مناسب برای مدت زمان طولانی کمک می کند.

فواید فشار مناسب تایر بی شمار است. حفظ فشار مناسب در لاستیک ها باعث دوام بیشتر آنها می شود و به ماشین شما کمک می کند تا بهتر کار کند و حتی می تواند به حداکثر رساندن میزان مصرف سوخت کمک کند. کنترل لاستیک های باد شده بیش از حد دشوار است. که حتی در صورت عدم رعایت میزان فشار هوا در لاستیک ، خطر منفجر شدن لاستیک را می تواند ایجاد کند. به زبان ساده ، استفاده از نیتروژن در لاستیک می تواند لاستیک را در شرایط بهتری قرار دهد. خصوصاً اگر شما از نوع راننده هایی هستید که وقت یا دانش کافی برای کنترل منظم فشار در لاستیک را ندارید.

هوا یا باد معمولی

هوا یا باد معمولی چطور است؟

لاستیک خود را با هوا باد کردن هیچ اشکالی ندارد. به هر حال ، رانندگان سالهاست که از هوای فشرده در لاستیک ها استفاده می کنند! یافتن هوای فشرده آسان و اغلب ارزان قیمت است. بسته به جایی که می روید ، ممکن است نیتروژن هزینه بیشتری داشته باشد و باد شدن لاستیک های شما با نیتروژن بیشتر طول بکشد (مخصوصاً برای اولین بار). وقتی صحبت از راحتی و هزینه می شود ، هوای فشرده برنده اصلی ما در مقایسه نیتروژن با هوا است.

ترکیب هوا و نیتروژن

یک سوال معمول ، آیا می توانید هوا و نیتروژن را مخلوط کرد؟

بنابراین شما تصمیم گرفته اید که لاستیک های خود را با نیتروژن باد کنید. اما هنگام یک سفر در جاده متوجه می شوید که لاستیک شما کم باد شده است. و متاسفانه نیتروژن در مجموعه های خدماتی کنار جاده به ندرت پیدا می شود. رانندگی با لاستیکی که هم از نیتروژن پرشده و هم از باد ، ایده خوبی نیست. استفاده از هوای فشرده در لاستیک هایی که قبلاً از نیتروژن پر شده اند ، به لاستیک شما آسیب نمی رساند. اگرچه مخلوط کردن این دو منجر به واکنش شیمیایی نامطلوبی نمی شود ، اما باعث کم شدن خلوص نیتروژن و کاهش اثر آن می شود.

نیتروژن یا هوا

مزایا و معایب و مقایسه نیتروژن با هوا

مزایا : نشت کمتر از لاستیک

با انعطاف پذیری و کشش لاستیک هنگام رانندگی ، هوا به وسیله ساختار مولکولی از تایر فرار می کند. یک اتم نیتروژن اندکی بزرگتر از یک اتم اکسیژن است و بنابراین کمتر قادر به فرار از لاستیک است.

معایب : سخت پیدا شدن در جاده

نیتروژن گرانتر از هواست و در همه جا پیدا نمی شود و نمی توان به همه ارائه دهنده ها در جاده اعتماد کرد. شما باید یک فروشگاه تایر یا یک مجموعه خدمات مجهز را پیدا کنید. اگر هنگام مسافرت نیتروژن پیدا نکردید ، باید از هوا استفاده کنید که نیتروژن موجود در لاستیک شما را رقیق می کند.

مزایا : مصرف سوخت بهتر

داشتن فشار مناسب هوا ، مصرف سوخت شما را بهینه می کند. فشار مناسب لاستیک منجر به صرفه جویی در مصرف سوخت می شود. زیرا مقاومت در برابر چرخش را کاهش می دهد ، و از آنجا که نیتروژن در لاستیک شما بیشتر می ماند ، شما مجبور نیستید برای حفظ مصرف سوخت مناسب مرتبا آن را بررسی کنید. با این حال ، اگر شما در تنظیم منظم هوای لاستیک های خود مهارت دارید ، تفاوتی مشاهده نخواهید کرد.

معایب : مصرف وقت بیشتر

پر کردن نیتروژن کمی پیچیده تر از پر کردن لاستیک با هوا است. برای به حداکثر رساندن مزایای نیتروژن ، لاستیک ها را چندین بار باید پر و خالی کرد تا هوا به طور کامل خارج گردد. در بسیاری از مغازه های لاستیک فروشی دستگاهی وجود دارد که اکسیژن را از نیتروژن جدا کرده و چرخه تصفیه و حذف را به صورت خودکار انجام می دهد. اما باز هم کمی طول می کشد و هزینه بیشتری خواهد داشت.

مزایا : سازگاری بیشتر

خیلی هیجان زده نشوید نیتروژن موجود در لاستیک های شما قدرت آن را ندارد که شما را با افزایش سرعت به صندلی بچسباند و مزایای آن برای رانندگی روزمره جزئی است. با این حال ، نیتروژن می تواند به بهینه سازی هندلینگ خودرو کمک کند. و با کمک به تثبیت فشار لاستیک ، حداکثر عملکرد را ارائه دهد. به همین دلیل است که اتومبیل های مسابقه از نیتروژن در لاستیک خود استفاده می کنند. اما بیشتر رانندگان هرگز متوجه تفاوت آن در رفت و آمدهای روزانه نخواهند شد.

معایب : هزینه

به گفته مردم ، در سال 2019 هزینه هر لاستیک برای پرکردن با نیتروژن 25 هزار تومان بوده است. اما از آن زمان هزینه ها ممکن است افزایش پیدا کرده باشد. تجهیزات نیتروژن گرانتر از کمپرسورهای هوا در پمپ بنزین و مراکز خدماتی است.

مزایا : کاهش ساییدگی و پارگی

پر کردن لاستیک ها با نیتروژن می تواند ساییدگی چرخ ها کاهش دهد. هوا حاوی بخار آب است ، در حالی که نیتروژن چنین چیزی ندارد. بخار آب می تواند باعث زنگ زدگی در داخل چرخ یا ساقه سوپاپ شود و همچنین می تواند باعث خوردگی حسگرهای حساس مورد استفاده در اتومبیل های مجهز به سیستم های کنترل فشار تایر شود.

معایب : به هر حال هنوز هم باید نیتروژن اضافه کرد!

طبق گفته تایر رک ، لاستیک های پر از هوا هیچ تضمینی ندارند که شما بتوانید در طول سال ها بدون بررسی و تنظیم فشار لاستیک رانندگی کنید. اما با این وجود در پاییز و زمستان با کاهش دما هم باید به مقدار نیتروژن خود اضافه کنید. که امری توصیه شده است. و فراموش نکنید که پر کردن لاستیک با هوا می تواند کمی راحت تر از رفتن به مراکز خاص باشد.

Nitrogen در لاستیک

تصمیم نهایی

در مقایسه نیتروژن با هوا ، لزوماً پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد. چه بخواهید لاستیک های خود را از نیتروژن پر کنید و چه از هوای فشرده پر کنید ، مهمترین جنبه نگهداری لاستیک حفظ مناسب فشار تایر است. لاستیک هایی که به طور مناسب باد می شوند ، به طور یکنواختی فرسوده می شوند و عملکرد بهتری دارند و میزان مصرف سوخت شما را بهبود می بخشند.

بیشتر بخوانید :

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر ثبت شده
بازخورد داخلی
نمایش همه نظرات

بیشتر بخوانید :